[NUUG kart] sende ut pressemelding om openstreetmap.org

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Aug 3 10:11:33 CEST 2007

[Magne Mæhre]
> Kanskje en idé å nevne andre (kommende) bruksområder for kartmaterialet
> også?   Jeg tenker først og fremst på vegplanleggere (a'la tomtom).  Det
> finnes vel en eller flere open source varianter av slike som kan lese
> kartdata fra OSM allerede?   Det er sikkert flere bruksområder også..

Jepp.  Det kan helt klart være en ide.

> Det er kanskje vurdert og forkastet allerede, men skulle man også ha
> med et politisk statement?  Offentlige kartdata burde vært fritt
> tilgjengelig for bruk av andre enn de offentlige tjenestetilbyderne,
> og at et et slikt frislipp ville vært samfunnsøkonomisk smart ?

Intet er vurdert og forkastet.  Vi kunne f.eks. nevne innlegget til
Håkon W. Lie i
<URL:http://lists.nuug.no/pipermail/kart/2007-June/000025.html>, og
bruke han i forbindelse med pressemeldingen.  Hvis der er aktuelt kan
jeg ringe å spørre ham.

Det som trengs er noen som er
skrivefør og har tid og lyst til å skrive denne pressemeldingen.
Foreløbig er den bare en skisse.  Har du tid og lyst, er det bare å
sette igang. :)

Vennlig hilsen,