[NUUG kart] Tror det går bra.

Johan Ur Riise johan at riise-data.no
Sun Aug 5 11:51:23 CEST 2007

Det du laster opp er en tracklog, det vil si en rekke punkter som din gps lagrer
når du kjører rundt med den. Den vises ikke på kartet, men er utgangspunkt for
å tegne opp strekninger.

Det neste steg er å lage en rekke vektorer (streker) oppå tracklogen. Du velger vekk
ting som er urelevant, for eksempel tar du ikke med avstikkeren til parkeringsplassen
der du stopper på en kafe.

Steg 3 er å koble sammen en rekke vektorer til en strekning (way).

Steg 4 er å  legge til opplysninger om strekningen, for eksempel veitype og navn (eks
highway=trunk ref=E6 name=Trondheimsveien

Jeg bruker en karteditor kalt JOSM for å gjøre 2,3 og 4. Det er også en flash-editor
når du trykker på edit-klaffen i kartet i nettmyseren. Jeg har brukt den til å lage
en flystripe og noe kystlinje (siden det er satelitt-foto der).

Etter en uke vil du se det i Mapnik.

--
Hilsen
Johan Ur Riise