[NUUG kart] Markering av store innsjøer i Norge

Espen Talberg espental at gmail.com
Sat Aug 18 17:54:01 CEST 2007

Etter pressemeldingen som ble publisert hos Linux1 [1] så kom den en
litt humoristisk kommentar om at ikke Mjøsa er tegnet på kartet engang.
Etter å ha lest dette så fikk jeg lyst til å legge til Mjøsa med bilder
fra Lansat. Jeg begynte med Vannsjø - som jeg kjenner til - mens jeg
eksperimenterte.

Etter en stund så fant jeg lakewalker [2][3] som automatiserte jobben
litt, men i beit for en ny utegnet innsjø så valgte jeg
Haldenvannsdraget, og denne viste seg å være litt større enn jeg først
forventet.

Mens jeg har utforsket/lært hvordan man tegner opp innsjøer så har jeg
stilt meg selv noen spørsmål som jeg ønsker å få svar på før jeg evnt.
fortsetter med Mjøsa.

a) Jeg har sett at både natural=water og natural=coast_line finnes. Selv
så ville jeg tro at natural=water er et bedre valg med tanke på at det
ikke er hav men innsjøer (ferskvann) som skal tegnes opp. Jeg begynte
med natural=water på Vannsjø også, men fant ut at natural=coast_line er
enklere å jobbe med i JOSM når jeg har mappaint aktivert. Jeg ser også
at natural=water er brukt tidligere andresteder, _men_ ikke på feks de
store innsjøene i Sverige. Noen som har kommentarer til alt dette og
evnt tegnet opp innsjøer før?

b) På informasjonssiden om natural=coast_line så foregår det en
diskusjon eller forslag omkring natural=coast_line. Ved å velge
natural=water så kan eventuelle senere problemer kanskje unnvikes?

c) Jeg har forstått at kystlinjer er dynamiske og vil endres hele tiden.
  Jeg vil tro at lansat er kilden til kystlinjene som finnes i OSM, men
innsjøer er mindre og krever kanskje en større nøyaktighet for å bli
korrekte nok på lavere zoom-nivåer. Er det noen betenkligheter med å
bruke Lansat/lakewalker til jobben?
... hvis nei ...

d) lakewalker gir noen feil når skriptet traverserer rundt innsjøene.
Ett problem er skydekke som kan forårsake noen gale beregninger. Finnes
det et annet alternativ til Lansat/lakewalker som kan gi et mer nøyaktig
resultat? (Jeg har sett Almien coastlines, men at overgangen til OSM 0.4
  muligens gjør denne ubrukelig.)

Så vil jeg informere om at jeg har lastet opp sjøene jeg har tegnet opp,
og at disse vil inneholde feil. Jeg er ikke sikker på om jeg jobber
nøyaktig nok til å gjennomgå alle delene av kystlinjene til innsjøene i
etterhånd, så jeg ville satt pris på den hjelpen jeg kan få til dette.

Foreløbig resultat av innsjøene kan sees her:
http://informationfreeway.org/index.php?lat=59.410297142302035&lon=10.808848158818021&zoom=12&layers=0B00F000
http://informationfreeway.org/index.php?lat=59.14448390964332&lon=11.621492941300259&zoom=12&layers=0B00F000

Espen Talberg

[1] http://linux1.no/node/2764 -
[2] http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2007-August/016668.html
[3] svn.openstreetmap.org/applications/utils/import/lakewalker
[4] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/Coastline