[NUUG kart] OSM med norske byer

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Sun Jun 3 15:34:35 CEST 2007

On Sun, Jun 03, 2007 at 12:44:13PM +0200, Espen Talberg wrote:
> - Byene er kategorisert slik som OSM wiki anbefaler:
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Map_Features#Places
> - Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen blir markert som 'city', resten
> blir 'town' eller 'village'.

Så vidt jeg vet har vi ingen offisiell forskjell mellom disse byene og
andre, men jeg er enig i at det er greit å markere de forskjellig -
etter internasjonal størrelsesorden er det veldig lite byer i Norge.

Men jeg er ikke helt enig i å bruke village-verdien for disse, det er
veldig mange steder hvor det passer å bruke village, og jeg syns de
skal holdes separert fra steder med bystatus.

Merk også at wikien sier "As defined by national/state/provincial
government", og i Norge betyr nok det egentlig place=city for alle
steder med bystatus.

> http://merg.net/Members/espental/xml.osm

Noen kommentarer til dataformatet:

Jeg ser du har satt created_by=Espen, created_by-taggen er ment for
editoren du bruker, data om hvem som har endret det lagres separat i
databasen. Hvis du logger inn på openstreetmap.org og trykker på
brukernavnet ditt kommer du til en innstillingsside hvor du kan sette
din egen posisjon, samt velge å gjøre endringene dine offentlige.

Du bruker også note for å angi kilden, sett heller
source=earth-info.nga.mil.

Og i is_in har du <Fylke>, Norway, NO. Tror normalen er å bare bruke
Norway.

> De få norske stedsnavnene som allerede finnes på OSM kartet vil bli
> beholdt.  Byer med et innbyggertall som tilsier at 'place' taggen er
> ukorrekt bør helst endres. Jeg vet at dette gjelder Moss, Fredrikstad,
> Sarpsborg og Askim da jeg la disse på kartet for en stund tilbake.

Hva har disse som place= nå, og hva tenkte du å rette det til? Om det
er fra city til town er jeg helt for det, noe under det syns jeg høres
rart ut.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre