[NUUG kart] OSM med norske byer

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Sun Jun 3 19:11:31 CEST 2007

On Sun, Jun 03, 2007 at 06:11:27PM +0200, Espen Talberg wrote:
> Takk for tilbakemeldingen jeg fikk.

> Dette var min første tanke også. Etter å ha fått noe tilbakemeldinger i
> OSM IRC kanalen så _tror_ jeg dog at 'city', 'town' og 'village' er
> ganske gode tagger i Norge.

Ja, jeg er enig i at det er gode tagger, men jeg syns osm-dataene skal
gjenspeile den politiske klassifikasjonen stedene har, og i Norge
betyr det at en del steder skal kalles by selv om det i alle
sammenligninger blir rimelig dumme greier.

> I enkelte strøk er det tett med byer og da blir det litt trangt om
> plassen på kartet. Etter å ha sett hvordan Mapnik tegner bynavnene Moss,
> Fredrikstad og Sarpsborg så tror jeg det er bra og endre disse byene til
> 'town'. Svært ofte bli ett av navnene ikke tegnet i det hele tatt på
> grunn av mangel på plass.

En bør ikke tagge ting på bakgrunn av hvordan det blir seendes ut, er
det noe som ikke ser bra ut bør man heller gjøre noe med
renderingsmotoren. Det har blant annet vært forlag om å bruke diverse
andre data om steder for å bestemme om de skal tegnes eller ikke.

Fins det frie kilder med oversikt over innbyggertall i byer? Det kan
være en bra indikator for en renderingmotor på hvor stort et stedsnavn
kan være.

> Jeg synes også at det kan det være bra å markere forskjeller på
> middelsstore og små byer. Greit nok at små steder har bystatus, men de
> er så små at det ikke blir helt korrekt å gi disse en 'town'-tag ved en
> sammenligning med tilsvarende europeiske småbyer. I tillegg så synes jeg
> det er fornuftig at småstedene separeres litt mot mellomstore byer i Norge.

Se mitt svar lenger opp for hva jeg mener om dette.

> En annen ting som kan gjøres er å justere grensene for storby, by og
> småby i Norge. Wikien anbefaler disse verdiene:
>  > 100.000 city
>  > 10.000  town
> < 10.000 village
>
> Tanker om dette? :
> * droppe 'village' men beholde 'city' og 'town'?
> * endre grensene?
> * beholde taggene slik den er?

Hva tenker du på her?

Det wikien først sier er at man skal bruke den offisielle
klassifiseringen.

Hva med følgende tagging for Norge:

* De aller største byene: city
* Andre byer: town
* Tettsteder osv. uten bystatus: village
* Små tettsteder: hamlet

> Ok. Her har jeg muligens missforstått litt da jeg trodde det skulle være
> mulig å spore tilbake endringer til enkeltpersoner/grupper. Jeg har
> markert alt som 'Espen' i tilfelle jeg har gjort feil så er det mulig å
> tilbakeføre dette til meg. Dersom jeg har gjort feil vil jeg gjerne vite
> det så jeg kan korrigere mine mistak.

Grunnen til at man må registrere seg før man kan endre i osm er for å
få en slik sporing. I de nyeste versjonene av JOSM kan du skru på et
panel som viser deg hvem som har endret dataene du har merket.

> Jeg kan selvfølgelig endre praksis på dette.

Det bør du ja. created_by er slik at man kan spore editoren som ble
brukt til å gjøre en endring. Den var blant annet nyttig når en av de
vanlige hadde en feil som gjorde at utf-8-data ble feil...

<klipp>

> I eksemplet presentert på wikien  ser slik ut: «is_in=Sheffield,South
> Yorkshire,England,UK». Forkortelsen for land ser ut til å være ønsket så
> jeg har lyst til å ta dette med dersom det ikke er store
> motforestillinger mot dette.
>
> En annen ting: Det kanskje et litt sært eksempel de har presentert på
> wikien da UK består av flere nasjoner.

I eksempelet er det England som er landet, UK er regionen. For noe
tilsvarende må vi bruke is_in=<Fylke>,Norway,Scandinavia, men jeg tror
det blir bare tull. Vet man at noe er i Norge kan man trivielt
plassere det i Skandinavia og Europa.

<klipp>

--
Knut Arne Bjørndal