[NUUG kart] Opplasting av GPX-filer (OSM)

Håvar Fruseth havar at fruseth.net
Wed Nov 28 16:35:06 CET 2007

On Wed, 28 Nov 2007, Magne Mæhre wrote:

> Etter at jeg begynte å bruke JOSM som OSM-editor så har jeg latt være å
> laste opp GPX-trackene mine, og heller bare jobbet på de lokalt.  Jeg har
> dog tenkt litt på at det egentlig er litt teit.  Hadde jeg lastet de opp
> (og markert de som 'public') så kunne andre også jobbe med de, og bruke
> de sammen med sine egne for å forbedre kvaliteten på veiene.
>
> Hva gjør dere andre?  Er det noen god grunn til å ikke laste opp tracks,
> og evt. ikke gjøre de tilgjengelig for allmenheten?

Jeg laster heller ikke opp trackene mine.  Mest fordi jeg ikke har funnet
noen grei måte å editere trackene.  Selv om jeg syns det er greit at
verden vet at jeg var i Hamar i helga, så syns jeg ikke det er greit at
verden vet hvem jeg besøkte.

Jeg kunne såklart ha huske å slå av GPSen før jeg parkerte, men i praksis
blir det ikke slik.

Så mitt videre spørsmål er: er det noen grei måte å editere trackene?  Det
beste hadde vært om det kunne blitt gjort i JOSM, eller et annet program
som kan vise track og kartdata samtidig.

Utover det, så syns jeg ikke det er noen grunn til å ikke laste opp
trackene sine.

--H&var