[NUUG kart] 80 000 stedsnavn i Norge

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Mon Oct 1 00:33:02 CEST 2007

Harald Holone wrote:

> Det er en GPS TrackMaker-fil.  Konverter til GPX med gpsbabel:
>
> $ gpsbabel -i gtm -o gpx -f Alle\ sammlet.gtm -F allesamlet.gpx

Vil anbefale å kjøre filter på kvaliteten på signalet, dersom kvalitet
info er tilstede. Disse er ikke til å helt å stole på. Men enn kan
fjerne MANGE ville punkter pga. dårlig dekning, tar vekk de fleste
dårlige punktene etter f.eks. en tunell.

Min GPS hopper mye ved gangfart. Denne funker bra.

 -x discard,hdop=2

Den vil slette punkter med raportert feil på mer enn 2meter. Ved 3
meter, hopper min GPS med 50 meter... (kun ved gangfart) ved 50 hopper
den fra 500m til 20km ved første punkt etter en tunnel.

Slette punkter som er nærmere hverandre er også lurt.

-x position,distance=5m  vil hindre en samling av punkter ved f.eks.
lyskryss osv.

Ergo

gpsbabel -i gtm -o gpx \
  -x position,distance=5m \
  -x discard,hdop=10\
  -f Alle\ sammlet.gtm -F allesamlet.gpx

> Er det noen på Sørlandet som har anledning og tolmodighet til å gi meg en
> innføring i hvordan man redigerer kartene kan de heller ta kontakt da jeg
> synest dette er en bra sak som det er verd å støtte fult ut.

Når det gjelder kjennskap til Agderfylkene, så har jeg bodd 17 år i
Mandal, og 7 i Grimstad, og er mer kjent med veiene enn
gjennomsnittet..., og det er jeg som har tegnet RV9, RV42 og Mandalen.
--
Mike