[NUUG kart] "primary" er IKKE "fylkesveg" !

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Wed Aug 6 22:56:38 CEST 2008


Helge Hafting wrote:
> Bernt M. Johnsen wrote:
>   
>> Mens vi er inne på temaet "Fylkesveg" jeg ser det er en del
>> fylkesveier i Nord-Trøndelag som er klassifisert for lavt (tertiary og
>> lavere). Fylkesveg er secondary, uansett  hvor dårlig forfatning den
>> er i. Jeg oppgraderet FV191 og 193 i N-T fra track til secondary i
>> senest i dag (siden jeg likevel hadde noen fikser i området).
>>     
>
> Enig. Jeg bruker surface=unpaved når det ikke er asfalt, utover
> det tenker jeg ikke så mye på veikvaliteten.
>   
Jeg har tenkt litt på det med antall felt i hver kjøreretning, det er 
ikke noe egen standard for delt kjørebane.

Men jeg har fundert om det hadde vært lurt å ha
lanes=1 -> egen kjørefelt i hvær retning. (gul midtstripe)
lanes=0,9 -> To lastebiler må moderere farten ved forbikjøring
lanes=0,8 -> To lastebiler kan skvise seg forbi hverandre
lanes=0,6 -> To personbilder kan skvise seg forbi hverandre
lanes=0,5 -> Rygg til nærmeste møteplass.

Men jeg har ikke foreslått det på wikien. Det er liksom meningen at vi 
skal gå ut å måle bredden på veien i meter.

Andre parametere som er greie å få med seg, er
maks tillatt bredde, lengde og vekt, dersom det er skiltet.

Når enn begynner å komme opp i vektgrenser noe særlig over 10t, så er 
det som oftest ikke skiltet, men enn er da påbudt i Norge å se på 
spesielle kart med vekt og lengde begrensinger på kartet.

Når det gjelder det med dårlige fylkesveier, så tar de kommersielle 
kartene og sender lastebiler over svingete, vinterstengte fylkesveier om 
vinteren...

PS: dårlige veier er normalen i verden. Tenk Afrika,osv.
--
Mike



More information about the kart mailing list