[NUUG kart] "primary" er IKKE "fylkesveg" !

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Fri Aug 8 12:16:46 CEST 2008

Sverre Didriksen wrote:

> Kom litt sent inn i debatten her, men jeg er mest enig i tidligere forslag
> om at veier uten gul midtstripe merkes men lanes=1 og at de med gul (eller
> i noen tilfeller hvit) midtstripe merkes med lanes=2 eller evnt mer der
> det er flere felt.  Det er slik jeg har oppfattet kjørefelt helt siden jeg
> fikk førerkort for en 20 års tid siden.  Og "lanes" er etter min
> oppfattning akkurat det samme som kjørefelt.

Når ikke annet er sagt, (lanes ikke i bruk, eller lanes=2)
regner man vel med at en vei har toveistrafikk.
Det går an å møtes - selv om man må ta det med ro på de trangeste
veiene. Det trenger ikke være midtstripe - mange veier har ikke stripe
men har god plass til to biler likevel. Vært i et boligfelt noengang?
Der er alle veiene slik.

lanes=1: Det er bare _ett_ felt, så det går ikke an å møtes. En bil må
rygge tilbake til nærmeste møteplass. Hvis det ikke er så ille som
dette, synes jeg ikke man skal bruke lanes=1.

Hvis man ikke vil anbefale lastebiler å kjøre ut på en kronglete vei,
hva med "hgv=destination"? Altså ikke tungtrafikk medmindre
destinasjonen er langs veien.

Helge Hafting