[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Dec 11 00:06:36 CET 2008

On Tue, Dec 09, 2008 at 11:14:17PM +0100, Gustav Foseid wrote:

> Det spørs om ikke det trengs at noen lager et skikkelig turkart for
> utmarksbruk, som kan få status som et seriøst kart på linje med
> sykkelkartet.

Jeg er i prinsippet enig, og hadde bidratt til et turkart om det fantes
et slikt initiativ.  Men vi mangler en av de absolutt viktigste bitene;
høydedata.  Jeg vet at dere har det sørpå, men det går sørgelig kort
nordover før alt bare blir hvitt.  Dette er et problem allerede for
sykkelkartet, selv om det er betydelig mindre topografi-orientert enn et
turkart.  Det er selvsagt ikke noe i veien for å samle inn data om stier
etc. uansett, men inntil vi har topografien på plass vil det etter min
mening bare være "data", ikke "kart".

> Nå så er det massevis av tags som ikke har noen annen støtte enn i
> wikien, og uten noe prosjekt som kan samle sammen de brukbare tagene.
> Her trengs det mer kart og mindre wiki, tror jeg.

Enig.  Men fordelen med datastrukturen er jo nettopp at man kan tagge
med hva man vil.  Jeg kan godt lage meg einarr:ntnui-koie=yes om jeg
føler for det.  Og så lenge taggen er forståelig og lett å
autokonvertere så er det bare å legge inn data selv om formatet ikke er
endelig.

--
Einar Ryeng