[NUUG kart] Fwd: [OSM-talk] N2000 database from Statens kartverk

Hans F. Nordhaug Hans.F.Nordhaug at hiMolde.no
Fri Dec 12 11:33:55 CET 2008

* Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com> [2008-12-12]:
> [Bernt M. Johnsen]
>
> Nei, det ser ikke bra ut.  Den eneste som _vet_ om dette er ok eller
> ikke er vel bruker Jensens, som har tilgang til lisensavtalen.  Han
> ser ut til å tro at så lenge programvaren er lisensiert trenger han
> ikke sjekke hva lisensen innbærer, jamfør kommentaren på
> <URL:http://commons.wikimedia.org/wiki/User_talk:Jensens#Kart>:
>
>   Det er ikke fri tilgang til dataene, men her er det brukt lisensiert
>   vare. Det er ubegrensede redigeringsmuligheter i kartene, og jeg er
>   bare glad for tilbakemeldinger. Skal forbedre Rogaland
> [...]

Jeg har lett litt på statkart.no og fant
<http://www.statkart.no/Norge_digitalt/Norsk/Om_Norge_digitalt/Avtaler/>
I dokumentet "Generelle vilkår for Norge digitalt-samarbeidet" (PDF)
omtales "Rettigheter til data" fra side 22. Dere står det mye blant
annet:

----
Bruksretten innebærer følgende:
1. Rett til alle former for intern bruk i egen virksomhet.
2. Rett til bruk i virksomhetens utadrettede informasjons- og
   veiledningsvirksomhet
[...]
Partene plikter å sørge for at brukere av informasjons- og
veiledningstjenester etter punkt 2 blir informert om at informasjonen
ikke kan gjenbrukes uten at dette er avklart med den enkelte
rettighetshaver.
[...]
Bruksretten omfatter ikke viderenedlasting av data til tredje part i
tilknytning til den aktuelle tjeneste, med mindre tjenestetilbyderen
(parten) har innhentet aksept for dette fra de respektive
rettighetshavere til datagrunnlaget.
[...]
En part som velger å avslutte samarbeidet i Norge digitalt, eller som
blir utestengt, mister tilgang til data og tjenester i Norge digitalt
fra det tidspunkt avtaleforholdet opphører. Eventuelle kopier av data
skal slettes ved opphørstidspunktet.
----

Jeg er ikke jurist, men dette er definitivt ikke forenlig med public
domain.

Hans

PS! Jensen bryter i tillegg kravet om kildehenvisning på bildene.