[NUUG kart] Møte med UD om grensa Norge-Finland

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Fri Dec 12 14:17:25 CET 2008

Hei!

Jeg har vært i møte hos Rettsavdelingen i Utenriksdepartementet i dag.

Grensa mellom Norge og Finland ble gått opp i 2000. Dokumentasjonen består
av to bind med papirer og en CD. En stor del av papirdokumentasjonen er
ensides breskrivelser av grensemerker. CDen inneholder elektronisk kopi av
alle dokumentene, og denne fikk jeg med meg en kopi av.

Grensekartene er ortofoto, som av litt uvisse grunner er merket med
copyright og samtidig er en del av den offisielle grenseprotokollen. Det
virker rart dersom dette er i tråd med ÅVL §9, men jeg er litt usikker på
hvordan vi skal håndtere det problemet videre. Av forståelige grunner var
ikke UD spesielt lystne på å uttale seg om rettighetene som Statens Kartverk
her ehvder at de har. Bildene er tatt på oppdrag fra gensekommisjonen, så
det er ikke snakk om gamle bilder Statens Kartverk (eller Maanmittaslaitos)
har hentet fra arkivet.

Jobben videre med disse dataene blir:
 - Lese ut koordinatene fra grensemerkearkene
 - Geokode grensekartene
 - Trace djupålen fra grensekartene

Jeg legger ved et par eksempler på beskrivelse av grensemerker. Resten av
dokumentene er litt for store for mail, men jeg skal få dem ut på nett så
snart som mulig.

Mvh,

Gustav