[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Mon Dec 15 10:38:51 CET 2008

2008/12/14 Gustav Foseid <gustavf at gmail.com>:

> Dette er en tag som jeg synes virker nyttig. Den bør kanskje samkjøres med
> noen andre tager for vandreruter og inn i en renderer?

> service er en tag som allerede er i bruk til å angi en del andre ting, bl.a.
> i forbindelse med jernbane og veg. Jeg synes ikke det er fornuftig å
> "gjenbruke" denne til hytter. Uansett bør man være forsiktig med å
> introdusere verdier som "self" uten å være helt sikker på at man kan
> beskrive dette på en måte som har gyldoghet utover Norge. Skal man tagge noe
> helt spesifikt, så synes jeg faktisk at turisthytte=selvbetjent kan
> [...]

Enig i at "self" er rimelig intetsigende. Men jeg er ikke tilhenger av
å innføre norske tagger. Det bare øker anarkiet i OSM og bidrar ikke
særlig til kanoniske løsninger.

> Hvilken verdi har det å angi hvilken lokalforening av Turistforeningen som
> driver ei hytte?

DNT er en paraplyorganisasjon som hverken driver eller eier en eneste
hytte. Problemet er at Oslo-folk har en tendens til å sette
likehtstegn mellom DNT og DNT Oslo og Omegn.  Det er faktisk
sistnevnte som eier og driver f.eks. Fanaråkhytta. Hyttene i Sylene og
Trollheimen er eiet og drevet av TT som er en selvstendig organisasjon
med eget styre, eget regnskap etc. Det har vært, og er fremdeles en
del forskjeller som er relevante her (Jeg er ikke sikker på om alle
låste ubjetjente hytter nå har DNT standardnøkkel, men det er i alle
fall ikke mange årene siden ikke alle hadde det). Ja, jeg mener det
definitivt har en verdi.

BTW: En tag om ubetjente hytter er låst eller ikke burde med. F.eks.
er Tåkeheimen (BOT) ved Svartisen ulåst.

> Hva slags "cabin" er det som skal merkes med "private"?

private er vel litt intetsigende. Men NTNU-koiene har vel krav om
medlemskap, så de er jo ikke "public".

>  - Gustav

Bernt Marius Johnsen
"Melius vivit qui remigat"