[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Mon Dec 15 20:01:59 CET 2008

2008/12/15 Bernt M. Johnsen <berntm at gmail.com>

> Enig i at "self" er rimelig intetsigende. Men jeg er ikke tilhenger av
> å innføre norske tagger. Det bare øker anarkiet i OSM og bidrar ikke
> særlig til kanoniske løsninger.

Egentlig ikke jeg heller. Det var mest ment for å illustrere at dersom man
ønsker å tagge noe som har en _veldig_ spesifikk betydning, så kan det
kanskje være like greit å være ærlig med det.

> [...]
> hytte. Problemet er at Oslo-folk har en tendens til å sette
> likehtstegn mellom DNT og DNT Oslo og Omegn.  Det er faktisk
> sistnevnte som eier og driver f.eks. Fanaråkhytta. Hyttene i Sylene og
> Trollheimen er eiet og drevet av TT som er en selvstendig organisasjon
> med eget styre, eget regnskap etc. Det har vært, og er fremdeles en
> del forskjeller som er relevante her (Jeg er ikke sikker på om alle
> låste ubjetjente hytter nå har DNT standardnøkkel, men det er i alle
> fall ikke mange årene siden ikke alle hadde det). Ja, jeg mener det

Jeg legger bare merke til at heller ikke på
www.turistforeningen.no/hytteroppgir hvilket lokallag som eier
hyttene.

Hva er det egentlig som kjennetegner ei turistforeningshytte, som gjør at
det kan være fornuftig å skille dem fra alle andre utleiehytter og hoteller?
Etter min mening er det at de er knyttet til et nettverk av sammenhengende
vandrerruter. Kanskje er network en bedre tag?

 - Gustav