[NUUG kart] Open Source sw for ? behandle shapefiles?

Kjell Are Refsvik kjell.a.refsvik at hiof.no
Wed Jul 2 12:24:04 CEST 2008

> Message: 2
> Date: Wed, 2 Jul 2008 11:08:35 +0200
> From: Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>
> Subject: Re: [NUUG kart] Open Source sw for ? behandle shapefiles?
> To: kart at nuug.no
>
> [Kjell Are Refsvik]

> Ganske sikker p? at grass og qgis kan gj?re dette.  Koordinater fra
> JPEG-filene kan du hente ut vha. exiftool.  Godt mulig at viking og
> josm ogs? kan gj?re dette.
>
> Vennlig hilsen,
> --
> Petter Reinholdtsen

Hei,

Takk for lynkjapt svar. Har allerede kontroll over exiftool og QGIS,
men er på leting
etter kommandolinjeverktøy for manipulasjon av Geo/GIS-data, all den
tid målet er å lage
noen shell-scripts som gjør den jobben jeg vil.

Har så langt sett på GMT (Generic Mappic Tools) - http://gmt.soest.hawaii.edu/
, og
GRASS GIS (http://grass.itc.it/), men her virker det som om man selv
ikke kan stille
med dataene, men må bruke tjenestene sine kartdata.

Er det mulig at kanskje GDAL (http://www.gdal.org/) er det jeg ser
etter?

Har vært inne på OpenGeo, og har også tittet igjennom hva denne
artikkelen har å si
om temaet: http://www.oreillynet.com/pub/a/network/2005/06/10/osgeospatial.html
...men har så langt ikke helt funnet det jeg er på leting etter.

Er således svært takknemlig for ytterligere tips.

Mvh,

Kjell Are Refsvik