[NUUG kart] Kommandolinjeverktøy for behandling av geodata...

Kjell Are Refsvik kjell.a.refsvik at hiof.no
Thu Jul 3 12:25:55 CEST 2008

Hei,

Med et behov for kommandolinjeverktøy for håndtering av geodata for å
lage et kart med avmerkinger av hvor geo-taggede bilder er tatt, og
inspirert av denne:

http://www.perrygeo.net/wordpress/?p=5

...har jeg prøvd å installere det som trengs for å kjøre den beskrevne
løsningen. Etter å ha oppgradert Python-installasjonen på mitt Mac OS
X 10.5.4 system og installert GDAL med tilbehør:

http://www.ia-stud.hiof.no/~kjellare/misc/Terminal.png

...og brukt  mine egne data som input:
http://www.ia-stud.hiof.no/~kjellare/misc/Norway_map.zip
http://www.ia-stud.hiof.no/~kjellare/misc/input.txt

...kommer det en shape-fil ut av dette Pythonscriptet, men det ser ut
til at kart og data ikke matcher når jeg åpner det hele i QGIS for å
ta en titt:

http://www.ia-stud.hiof.no/~kjellare/misc/QGIS.png

Vet ikke så mye om GIS, UNIX eller programmering, og håper således på
hjelp til å finne ut:

1. Bakgrunnen for at kart og mine bildepunkter ikke matcher all den
tid dataene er fra midt-Norge
2. Hvordan jeg samkjører projeksjon på kart og bildepunkter og finner
en måte å nummerere/navngi bildepunktene på
3. Hvordan jeg får smeltet sammen kart og bildedata og får ut en web-
kompatibel fil (PNG?)

På forhånd stor takk,

Kjell Are Refsvik
Mastergradsstudent