[NUUG kart] Fullt av skrivefeil på skilt i Oslo

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Mon Jul 14 19:42:49 CEST 2008

Gustav Foseid wrote:
> Hei!
>
> Fant denne saken hos NRK:
> http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6136284
>
> "Einar Høigårds vei eller Einar Hø i gårds vei? Gateskiltene i Oslo er
> fulle av feil.
>
> Stavefeil, gammeldagse skrivemåter og til og med flerfoldige
> skrivemåter i én og samme gate går igjen i Oslos gateskilt."

Det er ikke bare i Oslo, jeg bodde i en gate, som du kunne fra et sted,
se 3 forskjellige skrivemåter. (2 av dem stavefeil).

Det er dessverre ganske vanlig.

For en del år siden ble det bestemt at det er lokale etater som skal
bestemme skrivemåter, og ikke sentralt, slik det var tidligere[1].

I Mandal er/var det skiltet til Skjernøy på 3 forskjellige måter, alt
etter om det er stat, fylke eller kommune som har ansvar for veien, og i
Meland kommune, kjører du på Ådlandsveien for  komme til Odland :-)

Hva skal vi gjøre med fantasifulle navn fra det offentlige, skal vi
skrive de inn som alternativt navn?

[1] (dette fant jeg ut da jeg var inne på Teknisk etat, for å klage på
at slektsgården hadde skiftet navn på kartet. Da sa de at de hold på å
samle opp feilene, etter at det var nå de lokale som hadde siste ord på
stavemåte, og at disse feilene kom fra sentralt hold på 70-tallet.)
--
Mie