[NUUG kart] nga import -- endringsforslag.

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Tue Jul 15 23:43:29 CEST 2008

Gustav Foseid wrote:

> 2008/7/15 Michael Eric Menk <mikemenk at yahoo.no
> <mailto:mikemenk at yahoo.no>>:
>
>     > Det er flere av stedene som er lagt inn som allerede lå i
>     kartet, mer
>     > nøyaktig plassert. Et eksempel er Ryen Varde. Hvor stor radius
>     brukte
>     > for å sjekke om samme sted lå inne fra før?
>
>     Slikt sjekk ble ikke gjort, fordi det ville blitt så lite treff %, og
>     enn kan ikke vite om det andre er mere eller mindre nøyaktig, og
>     så har
>     enn problemer med Statens kartverk sine egne navn, og vil derfor
> [...]
Ikke optimalt, men det ble sport. Jeg kommer til å bruke tid til å rydde.

Problemet er, i allefall her på vestlandet og på sørlandet, at de
offisielle navnen, og de lokale navnene ikke stemmer.

Flatøy er her jeg bor inne på kartet, det hadde ikke et script klart å
finne, når statens kartverk, og dermed NGA mener at det heter Flatøyni.

Jeg har forresten slettet nye "Bergen" flere ganger, fra automatisk import.

Dersom et slik script er lett og lage. (jeg har ikke tid), så kan det
kjøres på en .osm fil som er hentet ned, som sletter en node som har
note:gns:reviewed:position=no, dersom en med samme navn er i nærheten.

Her kommer et annet problem. Odder og tettsteder på som dekker hele
odden, har samme mittpunkt, muligens samme navn, er det en odde eller et
tettsted på kartet. En annen mulighet at det er også forskjellige navn.

Jeg kan tro at det er mere behov for disse dataene utforbi Oslo området,
fordi dere har vært så flinke å få rekruttere nok folk, og har jobbet
bra. Det vil derfor være større redundangs i dataene enn folk som bor i
mer griskhente sterøk, slik som rund Bergen.. ;-), og i NordNorge.

Dataene er som sakt veldig lett å slette, ved å søke etter:
note:gns:reviewed:position=no, noe som kan være nyttig i seder som karet
er svært godt laget. (som Oslo-området).

Disse dataene, er i motsettning til andre autoimport, markert godt. Jeg
har funnet 1 år gammle import, som ikke er sjekket (den har feil i seg),
og har ingen tag som sier at den bør gjøre det.
--
Mike