[NUUG kart] Stor import med masse feil.

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Jul 16 00:32:57 CEST 2008

On Tue, Jul 15, 2008 at 09:52:41PM +0200, Michael Eric Menk wrote:

> Dataene er hentet inn over en lag periode, de elste dataene er orginalt
> lagret i grader og minutter, dette gir en feil på 1nm, ved en desimal på
> minuttet, er det en kabellengde feil, feilen øst/vest blir pga vi ikke
> er på ekvator.

Da foreslår jeg at vi i det minste utelater alle data som originalt bare
er lagret i grader og minutter, rett og slett fordi de havner for langt
på avveie. Jeg antar det må være dette som er skjedd med den følgende
elva:

> Det er endel elver som går i rør, bl.a. så er det er elv i Bergen, som
> nå er i dagslys, etter 25 år i rør.(den skal settes i nytt rør)

Det som er skjedd her er at Signaldalselva i importen er kalt Lyngselva.
Men når punktet er plassert rundt en kilometer unna elva, og det i
tillegg ligger en annen elv mellom dem, så synes jeg presisjonen er alt
for lav til å være hjelpsomt. Om jeg ikke var lokalkjent og syntes det
var snodig med et ukjent elvenavn der, så ville jeg garantert ha satt
noden ved feil elv.

> Jeg er ikke enig at hele datasettet skal trekkes til bake, det er mye
> nyttig her, antar at 90% er bra nok. Jeg tror, at det er flere navn som
> klareres å brukes, som ellers vi ikke hadde funnet. (viker, fjell, osv
> har ikke stedsnavnskilt.).

Det kan hende man kan beholde noe av det, men mange av de punktene jeg
har vært støtt på har hatt et avvik på over 500. For at man da skal
kunne bruke punktene må det som navngis være så stort at en radius på
minst den størrelsen ikke gir feil på kartet.

Jeg har til nå bare sett på noen av punktene i Storfjord kommune, samt
et par punkter i Orkanger, men når feilene generelt er på flere hundre
meter og i de verste tilfellene langt over en kilometer så synes jeg det
er for dårlig til å legges inn på kartet.

Det er dog noen få ting hvor feil på noen hundre meter er akseptabelt,
og det gjelder særlig fjorder og større vann. I den grad man markerer
hele fjell, ikke bare toppene, så fører neppe det heller til problemer.
På det meste annet høres dette ut til å skape mye mer problemer enn det
løser.

> Etter min vurdering, så er dataene av minst like høy kvalitet som
> kystlinjen vår[1]... Dataene var tilgjengelig spøkbart på nettet i et
> halvt år i vinter. (november til mai), og ble ikke brukt.

> [1] http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Image:No_store_kyst_feil.jpg

Dette illustrerer egentlig noe av det jeg er bekymret for med disse
stedsdataene. Den kystlinjen du har sett på er en gammel autoimport, men
den er i ettertid tegnet av manuelt etter landsat-bilder, nettopp fordi
det er lett for hvem som helst å gå den etter i sømmene.

Jeg tror det er lite av norskekysten som fremdeles er over hundre meter
på avveie, for ikke å snakke om over en halv kilometer. Og i den grad
det skulle gjenstå noen slike steder så er det stort sett greit å rette
opp[1].

Disse nye stedsdataene har muligheten til å introdusere betydelige feil
over hele landet som kan bli liggende i databasen i årevis, og jeg er
redd de kommer til å trekke ned kvaliteten på det folk legger inn, i
tillegg til nøyaktigheten på kartet i bruk.

Det skal ofte ikke så mye til før en feil er betydelig. Se for eksempel
[2]. Her er «Melen» plassert (om vi legger godviljen til) bare noen få
hundre meter feil. Problemet er at det havner på feil side av elva og
dermed flere kilometer feil om man har tenkt å ta seg fram uten å
svømme.

Blant annet derfor så jeg heller at mesteparten av dette datasettet var
holdt utenfor OSM, og at man kunne laget en mulighet for lokal import av
enkeltområder som kan brukes semiautomatisk der folk faktisk har
lokalkunnskapene som trengs for å unngå de verste tabbene.

[1] «Stort sett», fordi det finnes et par områder i Nord-Norge hvor
    skyggesiden av fjell og vannet i fjorden er nesten håpløse å skille
    fra hverandre basert på Landsat, så man må vente til noen mapper
    veien som stort sett går nede langs sjøen.

[2] http://www.openstreetmap.org/?lat=69.2659&lon=19.9329&zoom=14&layers=0B0FTF

-- Einar Ryeng