[NUUG kart] Stor import med masse feil.

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Wed Jul 16 07:26:02 CEST 2008

Michael Eric Menk wrote:
> Jeg har følgene forslag, dersom det er enighet.
> 1.Data blir stående der en stund, enn kan slette, eller bruke dataene
> lokalt. Folk med lokale kunnskaper kan se at navnet stemmer, og slette
> og hvor den skal være, uten nødvendigis at de hadde husket det uten punket.
> note:gns:reviewed:position=no blir slettet hvis punket er nøyaktig,
> evnt. til ca dersom det er godt nok (treffer fjellet, men noen må gå opp..)
>
> 2. Etter en tid blir alle som har note:gns:reviewed:position=no slettet,
> eventuelt ikke alle (beholde f.eks. fjord, fjell osv. (som er store))

> [...]
For å gjøre dette klar, jeg er uenig med det jeg har skrevet over,

De fleste data, utforbi sentrale strøk, kommer ALDRI TIL Å BLI SATT INN,
fordi vi er for få folk (nordmen) på et for stort område.

Nå skal jeg være litt direkte..

Skal vi ha et HELT blankt kart, i meste parten av Norge, bare fordi noen
i "surprompter" i sentrale strøk tror at det er like enkelt å strolle
ned en fjellskråning for å finne det vannet, eller toppen, eller hva enn
nå det er, som det er å gå ned Karl Johnan og se på skilter.

Med disse taggene i importen, er det såre enkelt for folk, som er i et
område hvor det er kart, å finne alle importerte punktene, og slette dem.

Er du et mer griskhent strøk, så er det lettere å finne hvor det trengs
mapping, fordi det er tagger der. Det er også letter for mappere å
flytte nodene på forespørsel, enn lage alle på nytt.

PGA disse dataene, husket jeg nettopp at det var det øverste vanne ved
Valand, som var Skagestadvannet. Det var pga skagestad var i dataene.

La oss si det slik, tett befolket områder slik som Finse, kommer ikke
til å bli kartlagt, for å ikke snakke om mere griskhente støk en Finse.
Jeg kaller Finse for tett befolket område, fordi sammenliknet med andre
steder i Norge, så er det det. Tett befolket.

Det ble kommentert om feil side av elva, det høres ut som gulesides kart.

Dersom disse dataene er for dårlige å ha inne, så er det MANGE data som
er for dålig, vi må bl.a. slette så og si alle fjell.

Jeg tror , at pga taggingen, at disse dataene ikke kommer til å ligge
rundt i mange år i områder hvor det som er kartlagt. Hvor de vil ligge,
er hvor vi ellers ville hatt et tomt kart.

Så spørsmålet er, ikke om det vil være feil hvor det bor MANGE folk, men
om vi kommer til å ha noe stedsnavn i det heletatt andre steder.

Er det noen her som har lyst å gå opp i Eksingedalen å samle stedsnavn,
har kjørt igjennom der tur retur en gang. GPX tracken har en diff på tur
retur på 1 km, det vil ikke si at veien er 1km brei, men at det er så
dårlig dekning der. Der er det INGEN andre som har vært med OSM.

Jeg har lagt merke til at det er alltid noen få som er høylytte, og det
er ikke nødvendigvis ikke de som representere flertallet.

Antall personer som har kommentert inn her, er for få for å gjøre noe
drastisk for hele Norge. (som å slette alle dataene)

Som sakt, alle står jo fritt til å f.eks. slette dataene i sine område,
men jeg syntes ikke at dette bør gjøres utforbi områder hvor det ikke er
noe kart å snakke om.

Det jeg syntes hadde vært den beste løsningen, er å lage en forlkarings
side, som sier at disse dataene er fritt vilt. Jeg må minne om at hele
USA er importert med tiger data, og dvs av veiene bommer med gjerne over
1 mile, hvor de også har en tag for å si om noen har sett på dataene.
Her er det det samme utgangspunktet som jeg har, fiks feilene du vet om,
vis du har bedre data, slett. Dersom du er så forferdelig at de er
muligens feil data andre steder, reis der, og begynn å lag kart. Og det
har jeg gjort, rettet feil i USA som jeg kan i hode. Jeg kan se at det
er bommet med navnene på f.eks. en kvartal, så har jeg endret dem.
---
Mike

(PS, og hvis noen er fornæremet på f.eks. "surprompter", så forstår jeg
det...;-)  Hvis enn i noen områder, finner ut av det er bare 10% av
dataene som kan brukes, og resten slettes av lokale mappere, så syntes
jeg det er ypperlig, men å sette i hele Norge syntes jeg er feil. I Oslo
er det vell sannsynlig att alle 275 (ca) punktene blir slettet.. Syd for
Andøya, så ligger Store og lille sandnes, som er importert den siste
uken. Siden det ikke er mappet vei ned dit enda, så gjør det ikke at de
kommer på f.eks. 500 meter, men Sandnes i Rogaland, importert i fjor,
ligger ikke der.. )