[NUUG kart] Kart importer, hva skal spares....

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Wed Jul 16 21:31:00 CEST 2008

Jeg startet en ny trå. For å få en annen vinkling.

Det er over tiden gjort endel importer fra forkjellige kilder. Disse
kildene har forskjellige kvalitet. Etter å ha sett rundt, ser jeg at det
er feil tidlige importer. Tom med samme kile, med et script som har
muligens har vært noe defekt. (det er 130+ steder i norge som heter
Sandes, ikke alle er i Rogaland.. ;-)

Vi har et litt forskjellig behov for data, og så er det forskjellig type
"steder" (fjell,øyer, osv). Dette medfører forskjellige behov.

Forskjellig behov for data, kan oppsummeres med dette bilde:

http://www.ssb.no/kommuner/kart/beftett-1999.png

Det er innlysende at kommunen med 1532,1 personer per km2 er mye bedre i
stand til å finne ut navnene, og gå til punktene fysisk, enn den
kommunen med 0,3 innbygger per km2.

Navnene på fjell og fjorder er en fordel i lokalbefolknings strøk,
ettersom det er muligens gjennomreisende som stikker opp til en topp på
en ferie, som ikke har peiling på navnet, men kan flytte noden når han
kommer tilbake til en nett oppkobling. Det kan være at det er flere
timer med gange til fjellet, og tom 1 time til nærmeste hus med bil. Da
er det greit at navnet er i osm allerede.

I tettbebygde strøk, med mange mappene, er allerede alle mappet, ingen
behov for slikt.

Det har vi litt av essensen i behovesforkjellen.  Jeg kan finne en topp
i OSM, som er tagget med at den må sjekkes ut, løpe opp (mer eller
mindre god fart). Dersom den ikke er i OSM, finner jeg ikke navnet.
(muligens en time kjøring til nærmeste hus), og vet ikke at den
eksisterer, og det er behov for å sjekke koordinatene. Samtidig har vi
også inne fjell, som det bare er folk på med 10 års mellomrom.

Det er klart at endel må vekk. Men det kan være en fordel å gi folk tid
til å bruke den info-en som kan brukes.

Lokalt er det jo bare å slette, dersom tingene bare er noe dritt. Her
hvor jeg bor, er det faktisk kvalitet, rund Mandal og Grimstad er det
ikke bra, men min lokalkunnskap gjør at jeg kan, sammen med denne dataen
få det like riktig som om jeg gikk der nede med GPS.

En nasjon sletting av ikke fikset/sjekket data er etterhvært en
nødvendighet. Hvor lenge til, er jeg åpen, men jeg har lyst å ha tid til
å gå gjennom hvor jeg er kjent.

Ting som bør slettes først, er farm og place=hamlet. stedsnavn har som
sakt skilter i Norge.. :-)

Ting som ikke bør slettes: Fjell og fjord.

Hvorfor fjell og fjord, fordi de er store nok for at:
* stor sannsynlighet at de traff på fjellet, og i fjorden.
* Meget høy sannsynlighet at navnet er riktig. (høyere enn wikipedia
(som jeg har funnet mange feil i))

__GAMMLE IMPORTER__

Det er gjort importer tidligere. Dersom vi vill ha nøyaktighet, så må vi
behandle ALT som ikke står som source at det har vært noen der, som en
CA plassering.

Alt som ikke har source=survey, bør sjekkes. Importer av fjelltopper som
er over ett år gammel (fra før CIA-coastline import), er fremdels ikke
rettet på navnet (alt i kapitilær)

Jeg foreslår at ALLE peak settes note=FIXME - SURVEY NEEDED (eller noe
annet. som passer.). Dette syntes jeg skulle også settes på ALLE
place=xxx hvor xxx er noe annet enn det vi bestemmer her.

Her har vi det vi kan søke etter.

Jeg kan lage ett skript, som sjekker fjell for duplikater i nærheten,
kopierer over høyden av fjellet, og sletter siste import. Jeg må si at
jeg har 2 unger under 2 år, har derfor ikke all verdens med tid på hendene.

Jeg vil bare også forresten nevne at NSB Sørlandsbanen er også fra samme
kilde.

Oppsummering:

1. folk ser hva de kan bruker. Setter note:gns:reviewed:position dersom
den er verdig for sparing. note=FIXME - SURVEY NEEDED hvis det er behov
for det.

2. Folk sletter noder med note:gns:reviewed:position=no lokalt, men ikke
peaks og fjord.

3. Dersom en region er klar for sletting, kan de kontakte meg, så kan
jeg fikse det. (rydde opp etter meg)

4. Når alle regioner, så kan en total sletting taes.

5. folk begynner å sjekke note=FIXME - SURVEY NEEDED..., og fjerner den
når det er gjort, og setter source=survey.

6. Evnt tilbakehenting av data.(for assistanse senere) lastes GPX filer inn.
--
Mike