[NUUG kart] Fwd: Trillestier i Nordmarka

Kjell Arne Olsen kjarnol at gmail.com
Sun Oct 12 22:47:51 CEST 2008

2008/10/9 Vidar Gundersen
<vibrog+no.nuug.kart at gmail.com<vibrog%2Bno.nuug.kart at gmail.com>

> 2008/10/9 Kjell Arne Olsen:
>

> jeg har imidlertid begynt å supplere med surface=grass|gravel|ground
> på highway=track,
> da dette er vel så illustrerende som tracktype=grade1-5.

Dette synes jeg er en god idé.

highway=path er ikke støttet av rendrere og jeg tror også det er litt
> uenighet i det.
> personlig kunne jeg tenkt meg at man skiller mellom urbane gangstier
> (footway) og
> turstier (path/trail), og dermed gjør det lettere å rendre kart uten
> stier i skogen.

Dette synes jeg også er en god idé, men de urbane gangstiene er vel som
oftest cycleway?

> for dobbeltspor og der der er kjørt med traktor/skogsmaskin bruker jeg
> normalt track.
> er det gjengrodd/gress grade5 (surface=grass),
> to tydelige spor på skogsbunn grade4 (surface=ground|dirt),
> fysisk mulig å kjøre med bil grade3,
> for trillesti grade2,
> grade1 bruker jeg ikke det er cycleway, unclassified eller service

Greie retningslinjer, synes jeg. Da er denne:

http://www.flickr.com/photos/leif_sol/2933882537/in/set-72157607962160287/

 unclassified, ikke sant? Typisk eksempel på en allmennings-/fjellvei på
Hedemarken.

Og denne:

http://www.flickr.com/photos/leif_sol/2934742978/in/set-72157607962160287/

er track, grade 2? (fra traséen til Birkebeinerrittet, ved Nysetra) Nesten
på grensen til unclassified denne også, men tydelig smalere enn eksemplet
over.

Mens denne er track, grade 4? (selv om jeg skulle ha tatt på meg å kjøre bil
her...!):

http://www.flickr.com/photos/leif_sol/499841908/in/set-72157600218716062/

> med trillestier mener jeg smale grusveier som er anlagt for turformål
> hvor det er mulig
> å trille barnevogn (og hvor det blir bråk når birkensyklistene kommer
> fort ved trening).

OK, skjønner, med trillesti trodde jeg du mente en sti som var så teknisk
vanskelig å sykle at de fleste må trille sykkelen ;-)

Kjell Arne