[NUUG kart] Birkebeinerrittet

Vidar Gundersen vibrog+no.nuug.kart at gmail.com
Mon Sep 8 09:39:50 CEST 2008

Dag Bjerkeli:

> jeg har et spørsmål om hvordan
> en best merker av en slik løype. Veikvalitet ol. er en ting, men en måte
> som setter en i stand til
> på ett eller annet tidspunkt å kunne trekke ut hvor nettop
> birkebeinerløypa går/gikk?

Gustav Foseid:

> Lag en relasjon med
> network=mtb
> route=bicycle
> type=route
> eventuel med name=Birkebeinerrittet

Jeg har noen mindre innvendinger til dette, dessverre.
Jeg synes det er fint å putte mest mulig informasjon inn i OpenStreetMap,
jfr. prinsippet om å filtrere informasjon på vei ut, ikke på vei inn.
Jeg ønsker derfor at diskusjonen vinkles på hvordan det best
skal merkes enn om det skal være med.

name=Birkebeinerrittet vil for en del way-segmenter kollidere
med at rittet går langs veier som har egne navn og nummer.

Slike ritt-traseer er også ruter av midlertidig art, siden
de avvikles en gang i året, eller sjeldnere, hvis man tenker
på Nissan Cup rittene (http://www.scottcup.no/), hvor etappene
varierer fra år til år.

Det er et utall av lignende mosjonsritt/-løp-renn og lignende arrangementer
innenfor ulike måter å komme seg frem på, og hvor bør grensen
for hva som er en "rute" gå?

--
Vidar Bronken Gundersen
 http://openstreetmap.org/user/vibrog/