[NUUG kart] Fuktig i Østfold

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Sat Sep 20 22:58:24 CEST 2008

On Sat, Sep 20, 2008 at 06:54:56PM +0200, Gustav Foseid wrote:
> 2008/9/20 Vidar Gundersen
> <vibrog+no.nuug.kart at gmail.com<vibrog%2Bno.nuug.kart at gmail.com>

Du kan bruke multipolygon-relationen istedet for å lappe lag av water
og island over hverandre. Dette virker godt i rendrerene nå.

> Det forklarer saken, så da bør det vel bli fast land der igjen om ikke så
> lenge.

På tide å minne om http://tile.openstreetmap.nl/coastlines.html igjen.
Hvis du fikser på kystlinjer så følg med på denne daglig.
Hvis du finner kystlinjebugs i så sjekk på denne.

> Store deler av Glomma er også coastline. Jeg hadde tenkt å rette på det, men
> er litt usikker på hva som støttes av rendrerne når det kommer til elveløp.

waterway=riverbank er også blitt godt støttet (og offisielt) nå.
Så bruk det etterhvert som du fikser ting.  Dersom det er dammer
og annet stillestående vann så er natural=water sikkert minst like bra.
(store deler av nedre glomma er vel tvilstilfelle...)

Husk at coastline MÅ være sammenhengende og konsistent. (Det må IKKE
være hull i kystlinja ved f.eks elveutløp. Kystlinje som går feil veg
eller øyer på land kan lage veldig mye problemer for ganske store områder.
natural=coastline er i det hele tatt veldig sårbar for feil.)

(Jeg fikset Hurum, Drammensfjorden og indre Oslofjord denne uka, fordi
jeg var lei av at det har vært broken så lenge.)

	Steinar