[NUUG kart] Merke fylkesveier med is_in=NavnPåFylke?

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Tue Sep 23 08:05:22 CEST 2008

On Tue, Sep 23, 2008 at 01:11:35AM +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
> Jeg er fersk på OSM - har nettopp skaffet meg en TomTom One for
> kombinert guiding av kona (når hun kjører aleine) og logging av
> veier og turstier i Molde og omegn.
> <http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Norway#Molde>

Flotte greier, det er vel en del arbeid å ta av der oppe.

> Jeg har lest <http://wiki.openstreetmap.org/index.php/No:Map_Features>
> som svarte på de fleste spørsmålene jeg hadde (og ikke hadde). Jeg
> lurer likevel på om det ikke burde vært en is_in=NavnPåFylke for
> fylkesveier av samme grunn som man bruker is_in=Norway for riksveier:
>
> "note: the is_in=Norway, will prevent mixup with "Riksvei" in Sweden
> and in Denmark "
>
> Har dette bli diskutert? Nå er det vel ingen måte man kan skille for
> eksempel de åtte fylkesveiene 228 i OSM - ref
> <http://no.wikipedia.org/wiki/Fylkesvei_228>.

is_in er ikke så dumt, hvis mest mulig tagges med det kan man på sikt
ekstrapolere kommune/fylkesgrenser.

Jeg ser egentlig mye mindre poeng med det for riksveier, hvis man bare
markerer hvor en krysser grensen når en kjører over den så får man
gode data for korrigering av grensen, mens det for de aller fleste
riksveiene (spesielt på vestlandet) er ganske åpenbart ut fra
koordinater at de hører hjemme i Norge.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre