[NUUG kart] Gatebelysning (lit=yes) eller: OSM om natten

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Mon Sep 29 14:48:19 CEST 2008

Vidar Gundersen wrote:
> For å ta en sjekk av hvor mye lit=yes er brukt, laget jeg noen raske
> Kosmos-regler
> som gjør alt mørkt unntatt det som er tagget med lit=yes;
> http://wiki.openstreetmap.org/index.php?title=User:Vibrog/Kosmos_at_night
>
> Og det var ikke mye, så da funderer jeg på et par ting:
> Er det meningen at alt som har gatebelysning skal merkes med lit=yes?

Ja, men det er vel ikke så mange som gidder å bruke denne tag'en.
Gatelys er som fartsgrenser - de kommer og går så det er mye
ekstra arbeid å få med seg hvor lys begynner og slutter. Lyktene
er heller ikke så lett å få med seg i dagslys.

Det er kanskje ikke så mange som bryr seg om hvorvidt veiene er opplyst
heller.  Kanskje det betyr noe i områder med mer risiko for overfall.
"lit" brukes også i lysløyper, der har det vel større nytteverdi her i
landet.

> Er det noe som er implisitt, som feks motorvei?
Vet ikke.
> Bruke lit=no der det ikke er belysning ved avvik fra det over?

Jeg tror gatelys er mindre vanlig i store deler av verden enn i Norge,
så jeg vil tro standarden er mørke der "lit" ikke er i bruk.

Helge Hafting