[NUUG kart] Kartverkets WMS-tjeneste operativ med litt justerte vilkår

Øyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Thu Dec 3 22:54:46 CET 2009

On Thursday 03 December 2009 16:37:16 Petter Reinholdtsen wrote:
> [Øyvind Hanssen]

> Kan du skrive mer om hvilke vurderinger du gjør som utvikler av din
> kartbaserte webtjeneste når det gjelder kartverkets tilbud?  Årsaken
> til at jeg spør, er at det hadde vært veldig fint å ha det skriftlig
> en beskrivelse som forklarer hvorfor vilkårene er et konkret problem
> fra noen som burde ha glede av kartverkets kart.

Vi snakker om en webtjeneste for bruk i frivillig redningstjeneste
(radioamatørenes sporingstjeneste).  Den skal kunne brukes
"offline" i den forstand at vi skal kunne ta med en "server" ut i
felten og etablere et LAN der uten at det krever en bredbånds
forbindelse til internett.

Dermed er pkt. 3 i vilkårene et problem. Vi trenger å lagre kart.
Eller ha en form for cache som også er tilgjengelig off-line.

Kartverkets ide er at folk skal kunne lage tjenester basert på
cache-tjenesten, hvor klienter knyttes direkte opp mot denne. Dette er
fornuftig for typiske webapplikasjoner, men ...

Dersom våre klienter kan koples direkte opp mot kartverkets cache tjener,
så føler jeg meg nokså sikker på at en åpen online versjon av vår tjeneste
vil være innenfor vilkårene. Det håper jeg på å få til. Problemet der er nok
av teknisk art selv om jeg kunne lansert dette I DAG hvis bare kartverkets
vilkår hadde vært mer fleksible.

---
Løsninga er basert på Ka-map som igjen er basert på UMN mapserver.
Der bruker jeg en "overlay" sak for å vise og oppdatere APRS informasjon
i sanntid. Denne henter XML informasjon fra et eget tjenerprogram.

Dette var et greit alternativ da jeg startet dette. For kartfiler som
installeres manuelt er det nokså greit. Det er noen år siden og i mellom
tida har Ka-map utviklinga har dødd ut (det ble ikke det helt store) og
OpenLayers har åpenbart blitt det beste alternativet på klient sida.
Jeg vil gjerne over på OpenLayers, men det er en jobb med å implementere
applikasjonen på denne plattformen. Det krever litt innsats
og tid som jeg ikke har ubegrenset av.

Og så har altså dette tatt av det siste året.  Det henger naturligvis
sammen med at vi har utviklet en tracker enhet. Webapplikasjonen har
vært brukt av politiet, redningsselskapet, hovedredningssentralen, røde
kors og folkehjelpa. Også grupper i Vestfold området har begynt å ta
denne applikasjonen i bruk og man ønsker dette som en tjeneste for
radioamatørgrupper i hele landet. Derfor har det blitt nødvendig å få en
ordning med tilgang til kart av god kvalitet og som dekker hele landet,
og som vi kan publisere ut til brukere på en lovlig måte.

Jeg tok initiativ til å få igang en prosess med tanke på å få til en avtale
med Kartverket for de organisasjonene som driver med frivillig
redningstjeneste. Jeg vet at også Røde Kors er interessert i noe slikt for
sin applikasjon. Men så lanserte altså kartverket denne ordninga og da er
jo det et utgangspunkt for å få en (midlertidig) ordning. Vi har lagt fram
vår sak for kartverket, så  vi får nok ta en dialog med dem. Kanskje det
ordner seg.

Den ideelle tekniske løsninga er nok å få applikasjonen over på en
OpenLayers platform. Den kan i utgangspunktet knyttes opp mot kartverket,
OSM, og eventuelt andre. Med WMS-C (som kartverket tilbyr) er det nok mulig
å sende forespørslene via en cache-proxy som også kan brukes offline. Da
kan man jo klare seg uten mapserver/ka-map, men OpenLayers kan også
brukes mot en ka-map backend hvis det skulle være ønskelig.

På den andre siden: Mapserver kan lett settes opp som en klassisk WMS
klient og det fungerte veldig fint så lenge det varte. Men jeg er mer usikker
på WMS-C (som tilbys av kartverkets cache tjeneste). Og ka-map
klienten kan heller ikke uten videre koples opp mot en ekstern WMS. Det
kan tenkes at det ikke er så vanskelig å hacke ka-map klient-koden slik
at den kan brukes mot en ekstern WMS-C. Vi får se.

> Fungerer den OSM-baserte WMS-tjenesten jeg kom over godt nok til at du
> kan publisere URLen til din tjeneste, så vi alle kan se hva dett er du
> lager?

Dessverre. Det går alt for t..r..e..g..t og den grafiske kvaliteten blir ikke
god. Har også prøvd den med udig og det ser like ille ut der.

mvh
Øyvind