[NUUG kart] Turistforeningshyttene

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Fri Dec 11 11:43:02 CET 2009

On Thu, Dec 10, 2009 at 09:18:27AM +0100, Sverre Didriksen wrote:

> Jeg synes det er synd at man anbefaler noe annet enn det som er beskrevet
> i wikien.  Jeg lager kart til GPS og går ut fra at wikien følges, og da er
> det bare de hyttene som er tagget etter denne som kommer med.

Jeg anbefaler stort sett det jeg ser på som mest fornuftig. Tagging
ligger alltid i forkant av wikien, og i de tilfellene hvor wikien prøver
å ligge foran er det oftest fordi noen har prøvd å avgjøre hvordan andre
skal tagge ting. Stort sett feiler det, fordi wikifiklerne ikke tar
hensyn til praktisk bruk og mangler innspill fra folk utenfor eget land.

tourism=cabin endte opp med å ha problemer med både at det var for lite
spesifikt, ble brukt ulikt av forskjellige folk og mange fant det mer
passende å bruke for eksempel hostel eller guest_house på de store
turistforeningshyttene som selv med godvilje knapt kan kalles en
"cabin".

Wikisiden jeg lenket til ble opprettet for å diskutere seg fram til en
slags enighet om disse byggene, og forslaget (etter innspill fra folk i
ulike land) ble etterhvert fornuftig nok ut til at jeg tagget om de
cabin-ene jeg hadde lagt inn selv til å følge det nye skjemaet.

> Vi har jo mange ganger sagt at man ikke skal ta hansyn til rendringen. Det
> er selvfølgelig synd at tourism=cabin ikke rendres, men da bør man heller
> ta kontakt med rendrerne og foreslå at denne tas med.

Når man har tilstrekkelig bruk av en tag er det generelt ikke noe
problem å få den rendret. Å få en tag rendret bare fordi noen har lagt
den inn i Map Features uten at den er i bruk er stort sett tyngre.

> Jeg har ikke lest diskusjonen, men man bør bli enig om en ting og så bør
> dette gjenspeiles i wikien.

Deler av forslaget til "mountain/wilderness buildings" er allerede tatt
inn i Map features. Foreløpig gjelder det bare tourism=alpine_hut, men
resten kommer nok etterhvert.

--
Einar Ryeng