[NUUG kart] Gjenbruk av OpenStreetMap data: OSM og CC-BY-SA lisensen

Gisle Hannemyr gisle at ifi.uio.no
Wed Feb 18 12:33:14 CET 2009

(Siden jeg ikke er på listen, har jeg hatt en kjapp utveksling
med Petter Reinholdsen om dette.  Petter sier at det er ok å
sende innlegg til listen uten å være medlem, så  jeg gjør et
forsøk.)

gh:

pr:
> Hvis dette stemmer, så er vel heller ikke kartverkets kart
> opphavsrettslig beskyttet og kan importeres inn i OSM.  Intet ville
> glede meg mere, og jeg er i prinsippet enig med Gisles tolkning.
> Problemet er at denne tolkningen så vidt jeg vet ikke gjeldende rett i
> Norge.

Jeg mener Petter R. er litt for kjapp der.  At noe ikke er
opphavsrettslig beskyttet betyr ikke at det er fritt frem for
import av dette inn i OSM.  Det finnes en rekke andre måter
å regulere tilgang og bruk på, enn opphavsrett.  En svært vanlig
måte er å sette eksplisitte vilkår for tilgang å bruk, ved at
det skrives kontrakt.

Når det gjelder Statens kartverk, så er vel saken den at rådataene
ikke finnes tilgjengelig offentlig, og man får ikke tilgang til
disse rådataene uten å skrive under på en slik kontrakt (som blant
annet regulerer vilkårene for videre spredning, og avskjærer fra
bruk i anvendelser som OSM).

Så selv om kartverkets kartdata er uten opphavsrettslig vern, så kan
kartverket regulere vilkårene for tilgang og bruk gjennom kontrakt.

Jeg har lett, men ikke funnet noe som indikerer at Statens Kartverk
påberoper seg opphavsrettslig vern for sine kartdata (men om en
slik indikator skulle finnes, så betyr det ikke stort.  Der er
veldig vanlig i ulike bransjer å påberope opphavsrettslig vern for
frembringelser som ifølge loven er uten noe slikt vern.)

Derimot har de informasjon på sine nettsider som indikerer at både
bruksrett og publiseringsrett vil være regulert gjennom kontrakt, jf.:
http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=10002
--
- gisle hannemyr [ gisle{at}hannemyr.no - http://folk.uio.no/gisle/ ]