[NUUG kart] Kongsberg nesten komplett?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Thu Jan 29 21:06:11 CET 2009

2009/1/29 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>

> Så vidt jeg vet trengs det ikke spesielt godt signal, men det tar litt
> tid.  Tror det tar inntil 30 minutter før alle satelittbanene (som du
> kaller ephemeris data) er mottatt.  Derfor lagrer moderne GPSer
> informasjon om satellittbanene ganske lenge, og bruker disse for å
> estimere hvor satelittene går før de siste banedataene er mottatt.

Det står litt mer utførlig her:
http://gpsinformation.net/main/warmcold.htm

Riktignok litt Garmin-spesifikt, men greit nok. Ved "kaldstart" må
ephemeris-data mottas feilfritt fra minst tre satelitter før  du har fix.
Jeg antar det er at det må mottas komplett og feilfritt, er grunnen til at
signalstyrken eventuelt kan ha noe å si.

Noe av poenget med AGPS er vel å hente disse dataene fra et enklere
tilgjengelig kilde (typisk mobilnettet).

 - Gustav