[NUUG kart] Kystlinje vises forskjellig i Mapnik og Osmarender

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Jun 3 08:52:06 CEST 2009

On Wed, Jun 03, 2009 at 12:56:35AM +0200, Hans F. Nordhaug wrote:
> Dette er muligens en FAQ, men jeg tar sjansen siden jeg ikke har sett det før. Besøk
> http://www.openstreetmap.org/?lat=62.98377&lon=7.15784&zoom=15&layers=B000FTF
> og bytt mellom Mapnik og Osmarender. Legg merke til hvordan kystlinja endrer seg
> slik at for Mapnik går stien ute i vannet. Er dette vanlig?

På en måte. Det som har skjedd er at Osmarender-laget er oppdatert, mens
Mapnik-laget ikke er rendret der etter at kystlinjen ble flyttet.

Grunnen til at kystlinjen måtte flyttes er at den sannsynligvis ble
tegnet av fra Landsat-foto i utgangspunktet. Landsat har et lite offset
som gjør at det fort litt feilplassert, gjerne ved at det som er tegnet
av derfra blir liggende litt for langt nord-øst.

På stedet du lenket til har en mapper fulgt stien, tegnet den
inn og deretter fikset på kystlinjen fordi den var feilplassert. Det
kommer til å være rett i de andre lagene også i løpet av uken.

> PS! Jeg ser også at parkeringsplassen kun vises i Mapnik. Er det også
> vanlig?

Det er jeg ikke sikker på. Men det er ofte lurt å gi rendrerne litt tid
etter siste oppdatering før man konkluderer med at noe ikke virker. Om
det har blitt lang kø på Osmarender eller noe annet (database, API) har
blitt tregt så er det ikke sikkert Osma-laget er oppdatert etter at du
tagget den.

--
Einar Ryeng