[NUUG kart] Noen med trace fra Dovrebanen

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Fri Jun 5 13:55:12 CEST 2009

Kjell Arne Olsen wrote:
> Har ikke trace, men ser at det også er feil litt lenger sørøst, forbi
> Harpefoss/Hundorp.
>
> Det er tydeligvis en del problemer med jernbanen, fordi det er vanskelig
> å få skikkelig satellit-lock på toget? Har rettet opp litt etter øyemål
> på Rørosbanen ut fra Hamar, men skulle vel egentlig ha prøvd en
> tur/retur Elverum for å se om det er mulig å få et bra trace.

Både Dovrebanen og Rørosbanen er full av feil. På kartet krysser banen
veier og ligger på feil side, noen ganger er banen lagt inn fra usikre
satelittbilder og havner til og med på feil side av elver.  Jeg fikset
en liten bit på Rena fordi jeg så hvilke veier banen lå mellom.
tilsvarende på Røros. Men feilene var store, og det er neppe bedre ute i
villmarka.

Tog er laget av metall, og er dermed vanskelige. En gps-mottaker trenger
  et godt signal til å begynne med, for å laste ned baneinformasjon fra
satelittene. Når det er gjort, klarer den å følge posisjonssignalet selv
med et mye svakere signal.

Derfor: Skru på gpsen lenge før du går ombord på toget, slik at den kan
oppdatere baneinformasjon for flest mulig satelitter mens du ennå er i
åpent terreng. (5 min hvis du har et stort åpent område uten høyhus, mer
hvis du må gå omkring for å få fri sikt i ulike retninger) Ombord
trenger du vindusplass, heng gps'en mot vinduet med snor, tape e.l.
Eller send den med en åpen godsvogn. :-) Forrerst i lokomitivet er også
en bra plass, om man kjenner en lokomotivfører.

På tilbaketuren er det lurt å sitte på andre siden av sporet (samme side
av toget, som har snudd). Slik minimerer du problemer med fjellsider
langs siden av sporet.

Helge