[NUUG kart] Hvordan bør overvåkningskamera registreres i OSM (Was: Hvordan henter jeg ut noder med bestemte tagger fra OSM?)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Mar 2 23:07:30 CET 2009

[Gustav Foseid]
> operator?
[...]
> ref?

Takk, jeg bruker disse som forslag, så får vi se om noen bedre forslag
kommer opp.  Har lagt inn noen slike allerede.

> Jeg har ikke lett i historikken til forslaget om man_made=surveillance, men
> jeg mener konklusjonen var at den beste måten å representere det på var med
> et polygon for dekningsområde. Det igjen hadde en del problemer, bl.a. at
> krever antagelser om kameraet, vil avhenge av lysforhold (og dermed tid på
> døgnet) og mye linjer som ville være forvirrende i editorer. Konklusjonen
> ble, fortsatt dersom jeg husker rett, å begrense seg til en node for
> kamerat.

Jeg skal registrere informasjon om kamera basert på observasjon på
bakken, og derfra er det sjelden en får tilgang til bildet som
kameraet ser.  Dermed blir det rent gjettverk å estimere
dekningsområdet, og jeg må nok nøye meg med retningen.

> Antageligvis er du best tjent med å ha en del av denne informasjonen
> i en annen kilde.

Godt mulig.

> Ingen gode forslag, men dersom du skal vedlkeholde data utenfor OSM også, så
> står du jo en del friere.

Ack.  Kom over at noen har brukt 'type', som kanskje kan brukes, men
som også er veldig vag/generisk.  Inntil videre har jeg lagt litt
informasjon i note=, der jeg noterte at kameraet var trådløst og
hvilken frekvens det sender på.

Vennlig hilsen,