[NUUG kart] Bussholdeplasser i Oslo og Akershus mm.

Øyvind Ottestad oyvind at ottestad.cc
Tue Mar 24 01:22:17 CET 2009

Hei,

Jeg har prøvd å se litt på koden til Operas widget til Trafikanten
(http://widgets.opera.com/widget/4886/). Denne kobler seg opp til en
xml-feed (se filen stations.js i widgeten), f.eks.
http://www5.trafikanten.no/txml/?type=1&stopname=Jernbanetorget som
gir svar med stopp som matcher dette søket. Xml-filen inneholder også
koordinater. Dette tyder på at Ruter sitter på gps-koordinater for
alle stoppestedene.

I tillegg til Operas widget finnes det en Dashboard-widget til mac og
sikkert andre programmer som bruker trafikantens xml-feeder direkte.
Så Ruter/Trafikanten burde ihvertfall kunne svare på hvordan man
bruker deres api samt hvilke rettigheter som er knyttet til dataene
derfra.

Øyvind