[NUUG kart] formatering av veinummere

Trygve Flathen at.osm at flathen.net
Thu Mar 26 13:04:59 CET 2009

Jeg ser ganske mange forskjellige praksiser for nummerering av veier
(ref-taggene). Kan vi bli enige om én måte å gjøre dette på?

Eksempler fra osm-data i norge:
E18
E 18
RV35
35
2
FV51
Fv72
E134/RV40
E134;RV35
35;120

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features
ref=E6
ref=RV9
ref=FV383
ref=EXX/RVXX
int_ref=EXX
nat_ref=RVXX

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:No:Map_Features#Tagging_av_veier_som_har_felles_tras.C3.A9
-semikolon som skilletegn
-int_ref er kun til bruk på de britiske øyene

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Faq#What_shall_I_do_for_roads_that_have_multiple_values_for_a_tag.3F
sier at semikolon er eneste aksepterte skilletegn

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref
ref=A1     Default reference
int_ref=E 15    Internationally referenced as
nat_ref=A1    Nationally referenced as

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:int_ref
denne omtaler hvorvidt Europaveinummer er med eller uten mellomrom,
men jeg skjønner egentlig ikke hva som er konklusjonen

http://en.wikipedia.org/wiki/International_E-road_network
-bruker mellomrom i teksten
-har bilder av skilt både med og uten mellomrom
-på alle karta utenom Romania tagges veiene uten mellomrom

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20051007-1219.html#map008
europaveiskilt med mellomrom
riksvei- og stamveiskilt med kun tall

Oppsummering:

- alle eksemplene bruker store bokstaver
- mellomrom finnes ikke i RV eller FV, men varierer i E
- skilletegn er semikolon. bruken av / påstås å være utdatert.
- riksveier tagga med bare tall finnes på virkelige skilt og i
kartdataene, men ikke i noen osm-dokumentasjon.

Forslag:

- kun store bokstaver.
- aldri kun tall. da er man aldri i tvil, og trenger ikke kjenne til
eventuelle implisitte regler for dette.
- aldri mellomrom. mellomrom gir ingen ekstra info, men sløser med
plass i kartet.
- skilletegn er semikolon.
- int_ref og nat_ref trengs ikke i Norge. europaveinummerne er
innlemmet i det nasjonale nummereringssystemet, og europaveier har
ingen nasjonale nummer i tillegg til europanummeret.

Noen synspunkter?
jeg retter opp wiki/No:Map_Features hvis det ikke er noen uenigheter.

  ___
   X-   Trygve