[NUUG kart] formatering av veinummere

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Thu Mar 26 14:55:32 CET 2009

On Thu, Mar 26, 2009 at 01:38:40PM +0100, Håkon Enger wrote:

> Jeg synes man bare burde bruke bare tall på riksveier, slik at det
> stemmer med det som står på skiltene. For f.eks. utlendinger som bruker
> kartet, trenger det ikke være opplagt at "RV3" er skiltet med "3" i
> terrenget[1]. I tillegg blir kartene penere uten "RV", se f.eks. på
> kartet for Oslo,
> http://www.openstreetmap.org/?lat=59.9098&lon=10.7495&zoom=12 hvor
> merkelappen "RV161" tar veldig mye plass. Merkelapper med bare tall tar
> seg mye bedre ut. (Ja, jeg vet at vi ikke "tagger for rendrerene"...)

Parentesuttrykket på slutten sier egentlig alt. Rendrerne står fritt til
å gjøre hva de vil, og evt fjerne "RV" om de føler for det.
Veireferansen her er ikke "3", men "riksvei 3", og hvordan hvert enkelt
program velger å vise det får være opp til dem. Det er viktigere at
nummeret er en entydig indikator for hva slags vei det er snakk om.

Dersom vi var et firma og alle som skulle mappe hadde fått grundig
opplæring kunne det gått fint å definere seg til å ha bare tall på
riksveier. Siden det er en wiki tror jeg det kan føre til mange feil som
til dels vil være ikke-trivielle å finne.

Om du henter ut alle veier med highway-tag og en ref-tag som matcher
/RV\d+/ er du ganske sikker på å bare få riksveier. Om du derimot henter
ut veier hvor ref matcher /\d+/ kan du fort ende opp med hva som helst,
gjerne inkludert noen feiltaggede. En stor fordel med å bruke RV, FV og
E er at man lett kan søke opp veier som ikke passer inn i mønsteret og
se hva som er feil. Feiltagginger vil ikke kunne forveksles med et
korrekt nummer.

--
Einar Ryeng