[NUUG kart] merkaartor

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Mon May 18 15:54:54 CEST 2009

Bjørn Kvisli wrote:

> Hei igjen.
> 1529 fant jeg her : deb http://ppa.launchpad.net/openstreetmap/ubuntu intrepid
> main
>
> Jeg hadde vel ventet meg noe mer enn en del gps spor på grønn bakgrunn; et
> kart for eksempel. Men grønn bakgrunn er alt jeg får når jeg velger Slippy Map
> fra layers. Prøver jeg YAHOO(Webkit) blir bakgrunnen knallrød med teksten
> Ecxeption occurred.

Hvis du bare starter opp JOSM, er gps-sporet ditt alt du får.

Neste steg er "download" (nedpil på verktøylinja)

Da får du lastet ned kartmateriale for det området som vises på skjermen
i øyeblikket, altså en firkant rundt gps-sporet ditt.

Her får du alle veier, arealer og punkter som er registrert i omtrådet.

Du trenger ikke "slippy map" i bakgrunnen, all OSM-informasjon i området
vises som redigerbar vektorgrafikk.

YAHOO-materiale er praktisk hvis du vil tegne av fra satelittbilder. Men
unødvendig hvis du prøver å legge inn veier i form av gps-spor.

> Jeg innser at JOSM ikke er så intuitivt som Potlatch, og jeg kunne godt brukt
> litt tid på å lære meg det, men når hele vinduet fylles av en signalrød
> feilmelding, lurer jeg på om det kan bli bortkastet tid.

Anbefaler at du venter med "tilleggsmateriale" som yahoo. Hvis du vil
lære å jobbe med JOSM, lær deg de enkle tingene først. Som å laste ned
materiale og tegne inn en vei eller to.

Helge Hafting