[NUUG kart] Fot- og sykkelrute (Bergen-)Trengereid-Vaksdal

alastair.jenkins at c2i.net alastair.jenkins at c2i.net
Tue May 19 16:54:23 CEST 2009

Den anbefalte sykkelruten fra Bergen til Voss er meget lang.  Den går om
Kvamskogen, Norheimsund og Granvin.  På den kortere veien via Dale
skal men ta toget mellom Trengereid via Vaksdal til Stanghelle, så
kan man sykle fra Stanghelle om Dale og Bergsdalen til Voss.

Men uoffisielt finnes det en løsning ... (!)

Jeg har målt opp ruten som går på den gamle jernbanetraséen fra
(Trengereid-)Rødberg mot Vaksdal.  Det er fullt mulig å sykle på de
strekningene som ligger i dagen, og å leie sykkelen gjennom tunnelene
(lykt er absolutt nødvendig!).  Merk at ifølge skilt av Vaksdal kommune
( http://openstreetmap.org/?mlat=60.46146&mlon=5.66196&zoom=17&layers=0B00FTF )
er all ferdsel på eget ansvar.  Ruten er forøvrig omtalt på
http://www.vaksdal.no/artikkel.aspx?MId1=1&AId=377&Back=1 :

«I dag går det ein relativt solid veg (traktorveg) ned frå den gamle
vegen ved Rødberg (tidlegare R 13), og til den gamle jernbanelina.
Herifrå legg den gamle traséen heilt fram til Langhelle, for det meste i
dagen, men og gjennom ein del tunnelar....

... Traséen er i god stand, men særleg for den strekninga som er mellom
Trengereid og Hana er det no ein god del tilgrodd. Dessutan er det nokre
stader langs traséen kome ned stein, jord, og nokre større blokker. »

Hverken tilgroing, stein, jord, eller «større blokker» var noen hindring
for sykkelturen!

Raudbergtunnelen på den tidligere R13, nå blindvei, mellom Trengereid og
Rødberg, er forbudt for fotgjengere og syklister ifølge skilt på
Trengereidsiden, men på Rødbergsiden finnes det ikke tilsvarende
forbudsskilt!  Da regner jeg med at det er lov å sykle fra Vaksdal til
Trengereid gjennom denne tunnelen men ikke omvendt :-?  Tunnelen er
meget god belyst og har nesten ingen trafikk.  Vil du absolutt unngå
sykkelforbudet må du over fjellet (ca. 400 m), på umerket sti i meget
bratt, skogkledt, og uoversiktlig terreng
( http://openstreetmap.org/?mlat=60.4404&mlon=5.6396&zoom=14&layers=B000FTF ),
noe som jeg absolutt ikke ville anbefale. (Jeg gikk denne veien uten
sykkel!)

- Alastair J.