[NUUG kart] 500m eller zoom 14 er ok, men resten?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sun May 24 00:11:43 CEST 2009

2009/5/23 Dag Sverre Fauske <dasvfa at hotmail.com>

>  Har etter beste evne lagt inn info, det ser riktig ut i 500m eller zoom 14
> men går jeg lenger inn eller ut blir det blanke hull. Jeg har jobbet med
> edit live. Er det noe jeg gjør galt? Alle tips tas mot med takk.

Når du editerer, så endrer du OpenStreetMap-databasen, ikke egentlig et
kart. De ulike kartene som bruker databasen blir oppdatert litt etterhvert.
Å rendre kart fra en database er en ganske tung jobb, og kan derfor ikke
gjøres live.

- Mapnik-laget på openstreetmap.org oppdateres i løpet av noen minutter til
noen dager. Her kan ulike zoomnivåer endres på ulike tidspunkt. Enkelte
steder kan også de innerste zoomnivåene mangle, ettersom disse rendres etter
behov, og det kan være litt kø.

- Tiles at Home (Osmarender på openstreetmap.org) oppdaterer alle zoomnivåene
samtidig, men dette gjøres ganske små områder. Du kan gå inn på
http://www.informationfreeway.org/ og sjekke status eller be om at et område
skal rendres på nytt.

- OpenCycleMap oppdateres, så vidt jeg husker, en gang i uka.

Kart andre steder kan variere fra kontinuerlig oppdatering, til å bruke
statiske kopier av databasen.

Det du har gjort ser riktig ut, men du bør ikke sette name=traktorvei. At
det er en traktorveg framgår av highway=track. Name er ment for veger og
gater som har spesifikke navn (John Deeres veg).

 - Gustav