[NUUG kart] Bil-PC med GPS og OSM

Tormod Nygård tormod at sug.no
Mon Nov 2 12:59:51 CET 2009

On Mon, 2009-11-02 at 12:25 +0100, Kjetil Kjernsmo wrote:
<..>

> Å, uff. Det er vel litt OT å designe hele boksen her, men jeg vil tro at
> hvis man skal ha frie drivere til alt vil AMDs Yukon-plattform være et godt
> valg. Den kan ha en Sempron 200U-CPU som trekker mindre enn 10W. Det finnes
> Mini-ITX-hovedkort på markedet, men da må man bygge selv.

Jeg synes ikke det er OT, det er kult. Jeg har selv en passe gammel
laptop med ubuntu og gpsdrive med sjøkart som jeg har stjelt i fra "jeg
vill ikke si hvor på nett" i båten. Det er kjempeinteressant, tror mange
på denne lista vil synes det er gøy å bygge opp slike systemer. Men jeg
har ikke tro på at man klarer å få det til økonomisk lønnsomt å bygge
slike for salg, men gøy er det. Man havner i konkurranse med google og
de er billige om dagen.

Det er helt utrolig gøy å ha en kartplotter som er en PC. Ved land har
jeg stort sett nett ganske billig, på havet blir det via mobilt-bredbånd
og ganske dyrt så det holder jeg meg stort sett unna.

Med venlig hilsen
Tormod Nygård