[NUUG kart] Kartverket frigjør dataene sine?

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Thu Nov 12 12:47:22 CET 2009

Sitater fra vilkårene:

"Tilgangen gjelder for personlig bruk av tjenester for visning av kartbilder.
[...]
Tjenestene kan knyttes opp mot programmer som henter ut kartbilder.
[...]
Kartbilder skal ikke systematisk lastes ned og lagres lokalt hos
brukere eller på applikasjonsservere. Det er ikke tillatt å lage
applikasjoner som kan skrive ut kartbilder i bedre oppløsning enn 150
dpi og større format enn A3.
[...]"

Så det er snakk om ferdig rendrete kart/bilder og kun "personlig"
bruk, hva nå det måtte være. Så, det er noe bedre enn Norgesglasset,
men jeg greier ikke å betrakte dette som "frigivelse av data". Det er
hverken fantastisk eller et veiskille etter min mening og i
OSM-sammenheng, temmelig uinteressant.

--
Bernt Marius Johnsen
"Melius vivit qui remigat"