[NUUG kart] OSM/Mapnik WMS

Øyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Mon Nov 16 21:43:46 CET 2009

On Saturday 14 November 2009 09:59:53 Petter Reinholdtsen wrote:
> [Øyvind Hanssen]

> Har du test-URL?  Hva stoppet deg fra å ha din egen WMS-server?  Kunne
> det være aktuelt for NUUG å sette opp en OSM-basert WMS-tjeneste for
> medlemsbruk?

Jeg tror det er et spørsmål om tid for min del. Det ser ikke ut til å være
noen fiks ferdig tjeneste som kan brukes uten videre og som passer for
mitt bruk.

Jeg kom et stykke på vei med å sette opp WMS server men det er
et stykke igjen for å konfigurere systemet for å levere kart som ser
riktige. ut. Slet blant annet med at Debian distribusjonen av Mapnik
som kræsjet (Segfault).

Så er det konfigurasjonen. Komplisert og en del detaljer å sette
seg inn i. Det dreier seg om blant annet å sette opp riktig projeksjon
(UTM 33).

Hvis f.eks. NUUG setter opp en slik tjeneste, eventuelt at noen kunne
hjelpe meg litt ved en anledning, så ville det sett fra mitt ståsted være
veldig fint. Jeg kommer nok ikke unna kartverket, men for noen typer
bruk kan OSM være et godt alternativ.

mvh
Øyvind