[NUUG kart] Wikimapia

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Mon Oct 12 14:51:40 CEST 2009

On Mon, Oct 12, 2009 at 01:37:57PM +0200, Bernt M. Johnsen wrote:
> Noen som kan fortelle meg hva slags prosjekt Wikimapia er (bortsett
> fra "The Goal of Wikimapia is to create and maintain a free, complete,
> multilingual, up-to-date map of the whole world." som ikke står i så
> veldig kontrast til Openstreetmap's visjon :-) ).

Wikimapia er proprietær: Alt brukere legger inn lisensieres eksklusivt til
Wikimapia. De snakker om free som i gratis, tror jeg. Riktignok finnes det
muligheter for å delvis bruke dataene derfra privat eller i
undervisningsøyemed, men jeg vet ikke helt hva slags systemer som finnes for å
laste ned dataene.

> Og: Kan data fra Wikimapia brukes i Openstreetmap og/eller omvendt?

Wikimapia-data MUST NOT brukes i OSM, for å si det med RFC-speak. Omvendt er
jeg ikke helt sikker på.

--
Einar Ryeng