[NUUG kart] Merking av stier

Hans F. Nordhaug Hans.F.Nordhaug at hiMolde.no
Sat Oct 24 11:03:40 CEST 2009

(Beklager den veldig lange e-posten ...)

Hei!

Jeg har lest
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dpath
Jeg har også lagt merke til symbolene som er brukt i JOSM. Begge
deler gir inntrykket av at "footway" brukes mest i urbane sammenhenger,
mens "path" er for den klassiske norske stien i skog og mark ;-)
Det ser ut til at vi er enig om dette - ref
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Turkart
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:No:Map_Features#Turstier_i_marka
Jeg er enig med den siste kommentaren fra Vibrog.

Jeg er likevel litt i tvil pga "sac_scale" - ref
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:sac_scale
Sitat: "Applies to highway=path AND highway=footway". Hvordan kan
en "footway" være for "hiking"? Ja, ja, dette må vel eventuelt
taes opp på den engelske lista.

Grunnen til at jeg tar dette opp her også er at noen fortstatt bruker
"footway" for stier. (Jeg skal fikse dette i Molde-området.)

Jeg lurer også litt på om vi ikke burde endre "sti" til

    highway=path
    sac_scale=hiking

foot=yes er vel unødvendig? surface frivillig?

Hva skal vi bruke for bredere, preparerte stier (som passer
for barnevogn og kanskje rullestol, men ikke for bil/traktor)?

    highway=path
    bicycle=yes

Kanskje ta med surface? Vi har masse slike stier i Moldemarka. Hvordan
er stiene i Oslomarka - samma type eller brede nok for biler/traktor?

Jeg ser at "sti" er oversatt til "small road/path" som i så fall
dekker begge typene sti jeg diskuterer over. I Molde sier vi gjerne
"turvei" (eller tursti) om disse bredere stiene, men jeg ser at det
har vi allerede brukt for stier som er brede nok for biler. Jeg ser
at Wikipedia (og ordboka) støtter Molde-bruken av turvei ...
http://no.wikipedia.org/wiki/Turvei
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=turvei

Hans - som nå må starte på husvasken ..