[NUUG kart] Unøyaktig Yahoo Sat

Kjell Arne Olsen kjarnol at gmail.com
Fri Sep 18 20:18:42 CEST 2009

Jeg holder til vanlig på med kartlegging på Hedemarken, men det hender jo at
jeg dumper innom andre steder også.

Oppdaget etter en tur sørover at det er MYE bedre Yahoo-satellitbilder rundt
Oslofjorden enn her ved Mjøsa, og tenkte at her blir det greit å kartlegge,
og la inn et par veier fra denne kilden. Lastet opp noen tracks fra ei helg
med sykling, men syntes det så mistenkelig unøyaktig ut. Nå har jeg erfart
at man skal være forsiktig med å stole for mye på enkelttracks fra GPSen,
men jeg hadde samme vei ut/inn alle tre dagene, og så egentlig ikke noe mer
mistenkelig.

Men da jeg satte på visning av alle opplastede tracks i litt sentrale strøk
rundt Larvik så ble det ganske tydelig at det er noe muffens. Så mange folk
kan ikke ha saå mange unøyaktige tracks...! Prøv selv og sett Potlach i edit
mode over Larvik og følg rv 303 østover. Er det ikke opplagt at det er noen
meters forskyvning på Yahoo-bildene? Rv 303 ser ut til å være tegnet inn
etter bildene.

Og hva gjør jeg nå? Stole på GPSen min og tilpasse etter beste evne mot det
som er kartlagt fra før? Andre forslag?

Kjell Arne