[NUUG kart] stile?

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sun Sep 20 00:29:38 CEST 2009

On Sat, Sep 19, 2009 at 11:30:57PM +0200, Bjorn Munch wrote:

> Det jeg har gjort, bl.a. et sted jeg passerer daglig på vei til jobb,
> er å kutte opp veien og erstatte en liten bit av den med cycleway.
>
> Om det er Riktig Måte å gjøre det på vet jeg ikke...

Det var den gamle måten å gjøre det på. Den fungerer fortsatt, og det
finnes tilfeller hvor jeg ville brukt den. Men nå til dags er
barrier=bollards så utbredt at alle som gjør routing på OSM-kartet er
nødt til å ta hensyn til det. Jeg synes bollards er riktigere, siden
slike konstruksjoner har tilnærmet null lengde langs veien. Det er
også lettere å lage rendrere som tar fornuftig hensyn til dem.

Kvisli: barrier=stile er ikke riktig dersom den slipper gjennom
syklister. Det er for steder hvor man kan gå over gjerder/skigarder.
Map features viser et eksempel på det. I Norge har jeg stort sett sett
slike rett ved en port, og da tagger jeg heller porten siden den også
kan slippe gjennom sykler, traktorer, biler etc.

--
Einar Ryeng