[NUUG kart] programvare for navigasjon med openstreetmap filer

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu Apr 15 15:35:06 CEST 2010

Håken Hveem wrote:

> Det eneste jeg vet om, er :
> http://roadmap.sourceforge.net/
> http://roadnav.sourceforge.net/
>
> Begge to skal støtte data i fra openstreetmap.
> Data kan lastes ned her:
> http://download.geofabrik.de/osm/
>
> Er det noen andre, som jeg har oversett ?

navit
http://wiki.navit-project.org/index.php/Main_Page
Navit bruker de samme vektorbaserte kartene fra geofabrik.
Navit viser på kart og leser opp hvordan du skal kjøre.

tangogps
http://www.tangogps.org/gps/cat/News
tangogps bruker tiles fra openstreetmap. Her får du ikke så
mye hjelp med navigasjonen, da det ikke er mulig for
programmet å oppfatte "veikryss" og slikt på bitmap-kart.

Men du får se hvor på kartet du er, samt retning og
avstand til destinasjonen. Ofte er det bra nok for meg.

Helge Hafting