[NUUG kart] terrengdata, norge, østlandet

Jon K Hellan hellan at acm.org
Wed Apr 21 12:40:48 CEST 2010

Håken Hveem wrote:

> Det er store filer, jeg greier å konvertere de til .dfs, men det blir da
> filer med 14 milioner linjer.. Det tar timevis å gå igjenom for splat.
>
> Ett alternativt filformat er ascii, følgende utseende og struktur:
>
> 40.32180556,74.1325,304
> 40.321805,74.1315,300.0
> 40.3218055,74.1305,302
>
> koordinat N, E , høyde i fot.
>
> jeg vil ha dette området her:
> http://kart.gulesider.no/m/pUfCL

OK. Blir ASCII virkelig mindre? viewfinderpanoramas har hgt-filer - ser ut til å være et
binærformet. Det er vel mengden datapunkter som betyr mest?

Jeg har lekt med disse filene til splat, men er ingen guru. Sør for 60N fins data fra romfergen,
men dette er så vidt jeg vet hva som er offentlig tilgjengelig lenger nord. Jonathan de Ferranti
har scannet gamle russike kart m.m.

Det fins mye mer detaljerte terrengmodeller, men de koster penger. Hvis formålet ikke er kommersielt,
kan det tenkes det går an å få en ordning. Universiteter og høyskoler med aktivitet i geografi
eller planlegging kan være et sted å spørre.

Lykke til

Jon Kåre