[NUUG kart] Fylkesveger med dobbelt nr

Arne Johannessen arne at thaw.de
Mon Aug 16 00:41:16 CEST 2010

Hans Olav Skogstad wrote:

> På strekningen Myklegard-Grindalsmoen er Rv3 og Rv25 i felles trase.
> [...] Men, mitt poeng er. I nasjonal vegdatabank kalles denne
> vegstubben "3". Den er imidlertid grønnskiltet som 3 og 25.

Henviser til bildet som eksempel:
<http://i107.photobucket.com/albums/m307/Stuttjukken/Norwegian%20roads-6/Rena-4.jpg>

På bildet er veien til høyre Fv215. Veien til venstre er *ikke* Rv3, men er en strekning som fører til Rv3.

På vestlandet har vi en del strekninger med to riksveier i felles trase som også er skiltet med begge veinummerene. Den ene har der vanligvis en fast ramme som "215" på bildet, mens rammen til den andre er stiplede som "3" på bildet. I slike tilfeller er det veinummeret med faste rammen som bør brukes.

Hvis skiltingen er uklart, kan km-merker hjelpe. De skulle egentlig vise riktige veinummer:
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Fv-skilt.jpg>

> Bør skiltingen "alltid" ha presedens?

Ja, jeg synes det.

> Jeg regner med at lista er enig om at ref=3;25 som
> er riktig i slike tilfeller.

Hvis hele strekningen er faktisk skiltet slik at begge skilter (3 og 25) har den vanlige fast ramme, så er ref=3;25 i hvert fall ikke feil. Vanskelig å si om veinummeret fra km-merker bør har presedens i dette tilfellet.

Hilser,
Arne

--
Arne Johannessen