[NUUG kart] path, track og unclassified i Oslomarka

Pål Hagerup paal.hagerup at gmail.com
Tue Aug 17 22:27:29 CEST 2010

Trenger litt hjelp rundt bruk av track, path og unclassified i
Oslomarka (gjelder vel andre steder også).

I følge tagging-guiden mener jeg veier skal tagges som track, grade2
hvor grade3-4 brukes på dårligere og dårligere veier (traktorvei)  og
grade5 brukes der bare en traktor kan ta seg frem.

I dette kartutsnittet er det flere veier som er tagget unclassified. I
følge guiden ville jeg brukt track, grade2..
http://www.openstreetmap.org/?lat=60.049467086792&lon=10.5422401428223&zoom=13
1. Veiene går ett stykke inn i marka så hvorfor er det ikke brukt track?

I dette kartutsnittet er 2 unclassified "koblet sammen" med track, grade4.
http://www.openstreetmap.org/?lat=59.9649131298065&lon=10.5475831031799&zoom=15
Jeg har gått dette stykket og det er ikke en traktorvei. Jeg ville tagget path.

I dette kartutsnittet er det flere track som er merket track,
grade4-5, foot=yes. Nå er det riktignok noen år siden jeg var i
området, men kan ikke huske at det var traktorveier der, (skal prøve å
få det sjekket iløpet av helgen.). Forutsatt at jeg husker riktig
ville jeg tagget path.
http://www.openstreetmap.org/?lat=60.0093197822571&lon=10.4967284202576&zoom=15

2. Er det slik at stier også kan tagges track hvor grade sier noe om
hvor "god" den er?
3. Hvor går da grensen for typisk traktorvei /sti?

Grunnen til at jeg spør er at jeg på noen sykkelturer har fulgt track
og havnet i stier jeg ikke har mulighet til å sykle. Trenger derfor
ett eget garminkart som tar hensyn til dette, men ender stadig opp med
flere unntak i stylen som må ta hensyn til forskjellig måte å tagge
på, f.eks. "highway=track & grad > 4 -> vei, highway=track & foot=yes
-> sti". I følge min tolking av guiden burde "higway=track -> vei"
plukket ut alt jeg uten for store problemer kan sykle.

4. Er måten jeg tolker guiden på feil? Kan noen opplyse en nybegynner?